Redenen om alternatieven te zoeken

Er zijn verschillende, deels overlappende, redenen om alternatieve ICT oplossingen te kiezen. Niet iedereen vindt dezelfde argumenten belangrijk, en daarom is er geen “beste keuze” die voor iedereen hetzelfde is. Risico’s verschillen van persoon tot persoon, afhankelijk van je ICT gebruik. Gebruiksgemak speelt ook een rol. En uiteindelijk is het beschikbaar zijn van meerdere alternatieven een gezonde situatie: het voorkomt dat één bedrijf een te grote machtspositie krijgt.

Om te kiezen uit de vele alternatieve mogelijkheden is het dus van belang welke argumenten voor jou het zwaarste wegen. Gaat het om privacy of om veiligheid? Wil je Amerikaanse producten boycotten, of vooral weg van de grote bedrijven? Afhankelijk van het antwoord kan je tot een andere keus komen. Ik onderscheid hier vier redenen om alternatieve ICT oplossingen te kiezen: privacy, veiligheid, afhankelijkheid van de VS, en economische redenen.

De begrippen privacy en security (veiligheid) lopen door elkaar. Toch is het goed een onderscheid te maken, omdat het tot verschillende keuzes kan leiden. Privacy gaat over bescherming van je data tegen gebruik door anderen. Veiligheid gaat over onbevoegde toegang tot je data. Absolute veiligheid en privacy bestaan niet. De techniek achter mobiel, laptop en internet heeft zoveel facetten dat een lek of achterdeurtje nooit helemaal valt uit te sluiten. Maar dat geldt ook bijv. voor de gewone post: een brief kan onderschept worden. Delen van de overheid, en journalisten en activisten die met geheim materiaal werken, treffen maatregelen die nog een stuk verder gaan dan wat hier beschreven wordt (bijvoorbeeld extra beveiligde telefoons). De vraag is: welk risico is nog acceptabel? En voor veel consumenten steeds meer ook: willen we nog wel zo veel data delen met bedrijven als Google?

Afhankelijkheid van de VS gaat over het argument dat de Amerikaanse overheid ons zou kunnen dwarsbomen. Politiek-economische bezwaren hangen hier deels mee samen: weerzin tegen Amerikaans beleid kan leiden tot de wens om Europese producten te kiezen.

Op elk van de vier onderwerpen ga ik uitgebreider in (klik op de link):


Terug naar Weg van BigTech